Nem a tévé dominálja a gyerekek szabadidejét

Barátaikkal, sportolással, internetezéssel és számítógépes játékokkal töltik legszívesebben szabadidejüket a 6–15 éves gyerekek, miközben a könyvolvasás, de még a tévénézés is a legkevésbé népszerű tevékenységek közé került – derül ki az OMV Olvasáskutatásából.

 

Jelentősen eltér egymástól a szabadidős tevékenységek fontosságáról alkotott kép a gyerekek és szüleik fejében.

A személyes, baráti időtöltést ugyan hasonlóan fontosnak ítélik, ugyanakkor jelentősen eltérően a vélekednek a sport, a számítógépes játékok, az internetezés, és az olvasás jelentőségéről.

A szülők leginkább a sportot, az olvasást és az „offline” játékokat részesítenék előnyben gyermekük fejlődése szempontjából, míg a 6–15 éves korosztály azonban a baráti találkozókon és a sporton kívül inkább zenét hallgat, zenei videókat néz, internetezik és számítógépen vagy konzolon játszik. A könyvolvasás a gyermekek számára a szabadidős tevékenységek toplistáján a 8. helyen szerepel az OMV Hungária reprezentatív, a 6–15 éves korosztály szüleinek megkérdezésén alapuló Olvasáskutatása szerint.

Tízből csak 2-3 szülő látja gyermekét „könyvmolynak”. A szabadidő eltöltésében nagy különbség mutatkozik a lányok és a fiúk között: míg utóbbiak a számítógépes, illetve konzoljátékok mellett a sportot és az internetezést szeretik jobban, addig a lányok körében népszerűbb a zenélés, az éneklés, a tánc, de az olvasás is. 

A szülők megítélése alapján az olvasás 9–10 éves korban számít a legnépszerűbb szabadidős tevékenységnek.

A kutatás szerint kisebbek még csak ismerkednek a könyvekkel, míg a nagyobbaknál a könyvolvasás helyét egyértelműen az online tartalomfogyasztás, a chat és a számítógépes játékok veszik át. Hasonló a helyzet a sporttal is, az internetes tevékenységek térhódításával ennek népszerűsége is csökken a gyerekek körében.

Éppen ezért indítottuk útjára az Olvasson Mindenki Velünk! nevű kezdeményezést.

A kampányban a benzinkutakon zajló, országos könyvgyűjtő akció mellett általános iskolai zenés, irodalmi felolvasásokon vehetnek részt az érdeklődő kisdiákok. A felolvasásoknak otthont adó iskolák könyvtárának az OMV Hungária több száz könyvet adományoz a program során. Eddig több mint 30 ezer könyv gyűlt össze, 23 iskolában került sor felolvasásra, és összesen mintegy ötezer gyermek vett részt ezeken. – mondta Balogh Tibor, az OMV Hungária ügyvezető igazgatója.

 

A program két nagykövete Puskás Peti, énekes, színész, a The Biebers frontembere, és az énekesnő Lola.

„Óriási élményt jelent ez a program, az, hogy személyesen találkozhatunk a gyermekekkel és népszerűsíthetjük a kultúrát. Az olvasást nem lehet jól vagy rosszul csinálni, egyszerűen csak csinálni kell saját és mások szórakoztatására, együtt – ezt az üzenetet visszük el az iskolákba” – fogalmazott Puskás Peti. „A program ugyan az olvasásról szól, de ezt játékos formában teszi, teljesen kötetlen, jókedvű előadásokkal tereljük a gyerekeket a könyvek felé. Egyre több gyermek ismeri fel azt a csodálatos világot, amit a könyveken keresztül ismerhet meg – célunk, hogy ezt mind többek számára mutassuk meg a következő tanévben is” – tette hozzá Lola.

  

Az OMV Olvasáskutatása szerint a szülők közül minden harmadik nyilatkozott úgy, hogy gyerekként sem volt kedvence az olvasás. Beszédes ugyanakkor, hogy jelenleg kétharmaduk nem olvas sokat – amit idő- vagy pénzhiánnyal magyaráznak. A 6–15 évesek több mint ötöde a tanuláson kívül nem olvas önállóan, de további 35 százalékuk is csupán legfeljebb napi fél órát. Átlagosan napi egy órát a gyerekek tizede tölt önálló olvasással.
Valamivel többet olvasnak a lányok a fiúknál, harmaduk heti 4,5–7 órát vagy ennél is többet, míg a fiúknál ugyanez a kategória csupán 16 százalék. Az összes megkérdezett válaszadó szülő átlagosan heti 2,9 órára becsülte a gyermeke által önálló olvasással töltött időt. A 9–10 évesek közel harmada 4,5–7 órát vagy ennél is többet olvas, míg az önállóan egyáltalán nem olvasók részaránya ebben az életkorban csupán 5 százalék (szemben az olvasással még ismerkedő kisebbek 46, illetve az online világra nyitó nagyobbak 16 százalékos arányával e kategóriában).

A kisebbeknél, a 6–10 éves korosztálynál a szülői felolvasás jellemzőbb: a szülők közel 80 százaléka szokott felolvasni gyermekének e szegmensben. Érthető módon a 11–15 éveseknél ez az arány 10 százalék közelébe csökken. A szülők végzettsége egyértelműen összefügg a felolvasási gyakorisággal: a felsőfokú végzettségűek 56 százaléka, míg az érettségivel nem rendelkezők 31 százaléka él ezzel a lehetőséggel. A fiús és a lányos szülők között nincs lényeges különbség ebből a szempontból. A felolvasás jellemzően az egyik szülő feladata, csupán 5-ből 1 esetben osztják ezt meg más családtaggal, de ekkor is leginkább a másik szülővel, esetleg a nagyszülővel. Ahol szokás a felolvasás, jellemzően heti több alkalommal ül le a szülő a gyerek mellé egy könyvvel, és minden harmadik családban napi szinten élvezhetik a gyerekek a felolvasást. Ahol pedig szokás a felolvasás, alkalmanként legalább 20 percet, átlagosan fél órát tölt vele a szülő.

Az önállóan olvasott vagy felolvasott gyermekkönyvek többsége a család tulajdonában van, a megkérdezett családok 31 százaléka veszi igénybe a városi, és alig több mint ötöde az iskolai könyvtár szolgáltatásait gyermekkönyvek kölcsönzésére. A városi könyvtárak elsősorban a lányok, korosztály szerint pedig a 9–10 évesek körében népszerűek (41 és 39 százalék említette a gyermekkönyvek forrásaként), az iskolai könyvtárak azonban nemtől és kortól függetlenül kevéssé számítanak kedveltnek. A felsőfokú végzettségű szülők önállóan olvasó gyermekeinek több mint fele a városi, közel negyede pedig az iskolai könyvtárból is szerez be műveket. Az érettségi nélküli szülők 6 százaléka említette, hogy gyermeke használja a városi, 29 százalék szerint pedig az iskolai könyvtárat, a szűkösebb anyagi helyzetben lévőknél azonban 29 és 22 százalék e két kategória aránya.

 

Olvasson Mindenki Velünk!

A kampány során eddig több mint 30 ezer könyv gyűlt össze, 23 iskolában került sor felolvasásra, összesen mintegy ötezer gyermek részvételével.

 

 

Forrás: www.omv.hu

 

 

Cimkék: szeretem a gyerekem, Olvasson Mindenki Velünk, Puskás Peti, Lola, olvasási szokások

Az OMV olvasás népszerűsítő programja
Az OMV olvasás népszerűsítő programja

Kedvenc cikkek

Ha Hétfő- akkor Hajrá!

Ha Hétfő- akkor Hajrá!

Mostantól minden hétfőn írunk nektek azokról a mozgásformákról, amik nem csak a szülőknek, hanem a gyermekeknek is izgalmas programot ...
tovább >>
Gyermek - felnőttnek lenni jó!

Gyermek - felnőttnek lenni jó!

Figyelem! Amíg kisgyermek van a háznál a szülők is fiatalok maradnak! Augusztusi írásában, Papp Kata betekintést enged az Ő, három ...
tovább >>
A kortalan labda titka a kisgyermekfejlesztésben.

A kortalan labda titka a kisgyermekfejlesztésben.

Gömbölyű, kerek, pöttyös, piros.....vagy bármilyen is legyen, mindannyian szeretjük! A babák csodálják, a gyerekek boldogan elkapják, a ...
tovább >>
Tájékozódjunk, mielőtt nekikezdenénk!

Tájékozódjunk, mielőtt nekikezdenénk!

Juhász Péter, a testépítés szakértője a tudatos táplálkozásról összeállított számunkra pár pontot, amit lehet, hogy Te sem tudtál ...
tovább >>

© 2020 Idesüss Kft. - Az oldalon megjelenő minden tartalom szerzői jogvédelem alatt áll.