Nem a tévé dominálja a gyerekek szabadidejét

Barátaikkal, sportolással, internetezéssel és számítógépes játékokkal töltik legszívesebben szabadidejüket a 6–15 éves gyerekek, miközben a könyvolvasás, de még a tévénézés is a legkevésbé népszerű tevékenységek közé került – derül ki az OMV Olvasáskutatásából.

 

Jelentősen eltér egymástól a szabadidős tevékenységek fontosságáról alkotott kép a gyerekek és szüleik fejében.

A személyes, baráti időtöltést ugyan hasonlóan fontosnak ítélik, ugyanakkor jelentősen eltérően a vélekednek a sport, a számítógépes játékok, az internetezés, és az olvasás jelentőségéről.

A szülők leginkább a sportot, az olvasást és az „offline” játékokat részesítenék előnyben gyermekük fejlődése szempontjából, míg a 6–15 éves korosztály azonban a baráti találkozókon és a sporton kívül inkább zenét hallgat, zenei videókat néz, internetezik és számítógépen vagy konzolon játszik. A könyvolvasás a gyermekek számára a szabadidős tevékenységek toplistáján a 8. helyen szerepel az OMV Hungária reprezentatív, a 6–15 éves korosztály szüleinek megkérdezésén alapuló Olvasáskutatása szerint.

Tízből csak 2-3 szülő látja gyermekét „könyvmolynak”. A szabadidő eltöltésében nagy különbség mutatkozik a lányok és a fiúk között: míg utóbbiak a számítógépes, illetve konzoljátékok mellett a sportot és az internetezést szeretik jobban, addig a lányok körében népszerűbb a zenélés, az éneklés, a tánc, de az olvasás is. 

A szülők megítélése alapján az olvasás 9–10 éves korban számít a legnépszerűbb szabadidős tevékenységnek.

A kutatás szerint kisebbek még csak ismerkednek a könyvekkel, míg a nagyobbaknál a könyvolvasás helyét egyértelműen az online tartalomfogyasztás, a chat és a számítógépes játékok veszik át. Hasonló a helyzet a sporttal is, az internetes tevékenységek térhódításával ennek népszerűsége is csökken a gyerekek körében.

Éppen ezért indítottuk útjára az Olvasson Mindenki Velünk! nevű kezdeményezést.

A kampányban a benzinkutakon zajló, országos könyvgyűjtő akció mellett általános iskolai zenés, irodalmi felolvasásokon vehetnek részt az érdeklődő kisdiákok. A felolvasásoknak otthont adó iskolák könyvtárának az OMV Hungária több száz könyvet adományoz a program során. Eddig több mint 30 ezer könyv gyűlt össze, 23 iskolában került sor felolvasásra, és összesen mintegy ötezer gyermek vett részt ezeken. – mondta Balogh Tibor, az OMV Hungária ügyvezető igazgatója.

 

A program két nagykövete Puskás Peti, énekes, színész, a The Biebers frontembere, és az énekesnő Lola.

„Óriási élményt jelent ez a program, az, hogy személyesen találkozhatunk a gyermekekkel és népszerűsíthetjük a kultúrát. Az olvasást nem lehet jól vagy rosszul csinálni, egyszerűen csak csinálni kell saját és mások szórakoztatására, együtt – ezt az üzenetet visszük el az iskolákba” – fogalmazott Puskás Peti. „A program ugyan az olvasásról szól, de ezt játékos formában teszi, teljesen kötetlen, jókedvű előadásokkal tereljük a gyerekeket a könyvek felé. Egyre több gyermek ismeri fel azt a csodálatos világot, amit a könyveken keresztül ismerhet meg – célunk, hogy ezt mind többek számára mutassuk meg a következő tanévben is” – tette hozzá Lola.

  

Az OMV Olvasáskutatása szerint a szülők közül minden harmadik nyilatkozott úgy, hogy gyerekként sem volt kedvence az olvasás. Beszédes ugyanakkor, hogy jelenleg kétharmaduk nem olvas sokat – amit idő- vagy pénzhiánnyal magyaráznak. A 6–15 évesek több mint ötöde a tanuláson kívül nem olvas önállóan, de további 35 százalékuk is csupán legfeljebb napi fél órát. Átlagosan napi egy órát a gyerekek tizede tölt önálló olvasással.
Valamivel többet olvasnak a lányok a fiúknál, harmaduk heti 4,5–7 órát vagy ennél is többet, míg a fiúknál ugyanez a kategória csupán 16 százalék. Az összes megkérdezett válaszadó szülő átlagosan heti 2,9 órára becsülte a gyermeke által önálló olvasással töltött időt. A 9–10 évesek közel harmada 4,5–7 órát vagy ennél is többet olvas, míg az önállóan egyáltalán nem olvasók részaránya ebben az életkorban csupán 5 százalék (szemben az olvasással még ismerkedő kisebbek 46, illetve az online világra nyitó nagyobbak 16 százalékos arányával e kategóriában).

A kisebbeknél, a 6–10 éves korosztálynál a szülői felolvasás jellemzőbb: a szülők közel 80 százaléka szokott felolvasni gyermekének e szegmensben. Érthető módon a 11–15 éveseknél ez az arány 10 százalék közelébe csökken. A szülők végzettsége egyértelműen összefügg a felolvasási gyakorisággal: a felsőfokú végzettségűek 56 százaléka, míg az érettségivel nem rendelkezők 31 százaléka él ezzel a lehetőséggel. A fiús és a lányos szülők között nincs lényeges különbség ebből a szempontból. A felolvasás jellemzően az egyik szülő feladata, csupán 5-ből 1 esetben osztják ezt meg más családtaggal, de ekkor is leginkább a másik szülővel, esetleg a nagyszülővel. Ahol szokás a felolvasás, jellemzően heti több alkalommal ül le a szülő a gyerek mellé egy könyvvel, és minden harmadik családban napi szinten élvezhetik a gyerekek a felolvasást. Ahol pedig szokás a felolvasás, alkalmanként legalább 20 percet, átlagosan fél órát tölt vele a szülő.

Az önállóan olvasott vagy felolvasott gyermekkönyvek többsége a család tulajdonában van, a megkérdezett családok 31 százaléka veszi igénybe a városi, és alig több mint ötöde az iskolai könyvtár szolgáltatásait gyermekkönyvek kölcsönzésére. A városi könyvtárak elsősorban a lányok, korosztály szerint pedig a 9–10 évesek körében népszerűek (41 és 39 százalék említette a gyermekkönyvek forrásaként), az iskolai könyvtárak azonban nemtől és kortól függetlenül kevéssé számítanak kedveltnek. A felsőfokú végzettségű szülők önállóan olvasó gyermekeinek több mint fele a városi, közel negyede pedig az iskolai könyvtárból is szerez be műveket. Az érettségi nélküli szülők 6 százaléka említette, hogy gyermeke használja a városi, 29 százalék szerint pedig az iskolai könyvtárat, a szűkösebb anyagi helyzetben lévőknél azonban 29 és 22 százalék e két kategória aránya.

 

Olvasson Mindenki Velünk!

A kampány során eddig több mint 30 ezer könyv gyűlt össze, 23 iskolában került sor felolvasásra, összesen mintegy ötezer gyermek részvételével.

 

 

Forrás: www.omv.hu

 

 

Cimkék: szeretem a gyerekem, Olvasson Mindenki Velünk, Puskás Peti, Lola, olvasási szokások

Az OMV olvasás népszerűsítő programja
Az OMV olvasás népszerűsítő programja

Kedvenc cikkek

A nagymamák rejtélye a biológiában és a társadalomban

A nagymamák rejtélye a biológiában és a társadalomban

A nagymama lehet a hosszú élet és a tartós kapcsolat egyik titka egy amerikai antropológus, a nagymamaelmélet megalkotója szerint, aki most ...
tovább >>
Tanuljunk valamit idén! Mit szólnátok az Óvodai Dajka Képzéshez?

Tanuljunk valamit idén! Mit szólnátok az Óvodai Dajka Képzéshez?

Tanuljunk valami újat! Hiszen egy képzés, azon felül, hogy szakmát ad, biztosan új információkat nyújt, és ráadásul új emberekkel is ...
tovább >>
Vízparti kaland, horgászbottal.

Vízparti kaland, horgászbottal.

A horgászás szórakozás, kikapcsolódás és élvezet a gyerekeknek. Szinte biztos, hogy egyszer mindannyian ki szeretnék próbálni, hogy milyen ...
tovább >>
Fedezd fel a  titokzatos jobb agyféltekédet, a művész benned él!

Fedezd fel a titokzatos jobb agyféltekédet, a művész benned él!

A Művész Benned Van! Jobb agyféltekés rajztanfolyam nem csak gyerekeknek, akár felnőtteknek is. Ne arra gondolkodj, hogy Te olyat nem tudsz ...
tovább >>

© 2023 Idesüss Kft. - Az oldalon megjelenő minden tartalom szerzői jogvédelem alatt áll.